neděle 24. února 2013

Moje autorka

Olga Tokarczuková

Zvláštní kniha - vlastně jen popisuje životy různých lidí, jako by to byly figurky na šachovnici - nehodnotí, nikomu nestraní, popisuje jen, co dělají, jak se kdo chová v jaké době, Kniha nemá hrdiny klaďasy a ty "zlé, ale jen obyčejné lidi se všemi přednostmi i zápory, nikdo není jen černý nebo bílý. Přesto si své "oblíbence" najdete. Procházíte Pravěkem ( to je místo k životu, malá víska) od 1. světové války přes druhou až do současnosti, vypadá to, že to musí být nuda, ale není. Je dobře napsaná. A vtáhne vás, protože na svůj život najednou nahlížíte z jiného zorného úhlu a uvědomujete si jeho ohraničenost.
Do toho ( tomu říkám synchronicita) v televizi dávají pořad Tajemství rodu a já se pustila do tvorby rodokmenu. Ze starých matrik na mě vykukují příběhy lidí, kteří už nejsou a já se teď snažím vydolovat otisk jejich života na této planetě, v téhle zemi, v jiném čase....


Vzpomněla jsem si, že už jsem četla jinou knížku stejné autorky - taky ve mně zanechala stopu, takže si mladou polskou spisovatelku směle zařazuji mezi své oblíbené autory:

Žádné komentáře: